Olvasási idő: 3 perc
Mikor brazíliába jöttem tudtam, hogy lényegesen több kalandban lesz részem mint mondjuk otthon, de azt nem gondoltam, hogy belekóstolok egy kamionos sztrájk hatásába is.
Röviden az előzmény annyi lenne, hogy Hétfőn sztrájkba kezdtek az egész országban a kamionosok, több problémájuk is van a jelenlegi helyzetükkel, ami valahol érthető is.
A fizetésük alacsony, nagyon alacsony, gyakorlatilag minimálbérért dolgoznak, kontrollálatlan a munkaidejük, a pihenőjük, távol vannak a családtól. Időnként a kamionok amiket kapnak öregek, sokszor elromlanak stb. A gázolaj ára (nekik) túl magas, és általában túl magasak az elvárások. Itt kicsit más a helyzet, hiszen csak parana állam nagyobb mint magyarország, így egy átlagos út hossza több ezer km-es is lehet, fáradtan stresszesen nem megölni senkit az úton a hatalmas batár kamionokkal pedig tényleg művészetté válik.
Kép: Everaldo Silva/Futura Press/Folhapress
Szóval Hétfőn részeleges, szerdától pedig teljes sztrájkba kezdtek a kamionosok, már nem szállítanak gyógyszereket, élelmiszert, és egy kevés üzemanyagot sem.
Ennek hatására, kb 3 nap alatt elfogytak a kutakból az üzemanyagok, a repterek sem kapnak kerozint, így vannak repülőterek amik üzemanyaghiányában már nem tudnak tovább üzemelni.
Sao Pauloban a tömegközlekedés 40%-on üzemel. Péntekre már a Mcdonaldsban nem lehet kapni hamburgert, mert elfogyott a buci a hambihoz. A hétvégére az éttermek már elkezdték emelni az áraikat. Amit indokol az őrületes drágulás, az az étterem aki képes beszerezni bármit is 2-3X árakkal kapja a szállítmányokat.
A romlandóáruk az autópályán romlanak, azok a kutak ahol még van üzemanyag már dupla árral dolgoznak, viszont már nem írja ki senki az üzemanyagárakat, nincs értelme, mert óráról órára egyre drágább. A házamhoz közeli bevásárlóközpontban már nincs kenyér, fogytán a zöldség, tojás, szárazáruval nincs gond.
Kép: Miguel Schincariol/AFP
Szépen lassan egyre kevesebb autó van a városokban, egyre több reptér kénytelen bezárni, Sao Paulo-ban a reptér például csak a hétvégéig képes kitartani, aztán leáll a légiforgalom. Curitibában a következő hétvégéig nem szükséges korlátozni a tömegközlekedést -ezt kommunikálják-, de láthatóan az üresebb órákban sokkal kevesebb autóbusz közlekedik, mint szokott.
15 állam már nem szed ÁFA-t, így csökkentve 20-30%-al a krízist.
Milyen a közhangulat? Az emberek a 3. Napon teletankolták az autóikat, aztán átváltottak biciklire (már aki tehette), Akinek nem probléma kifizetni a jelenleg 600-700 forintos benzint és van is ideje keresni egy benzinkutat ahol még van üzemanyag, az továbbra is használja az autóját. Aki teheti home office módba váltott, vagy nem is ment be dolgozni, gyakorlatilag az üzletiélet Sao Paulo miatt már leállt, és amúgy is péntek van mikor a posztot írom.Gyakori beszédtéma a jelenlegi helyzet, de nincsennek komolyabb indulatok, mindenki nyugodt és megoldja máshogy a napi problémáit.
Kép: http://revistacaminhoneiro.grupott.com.br/
Mikor rendeződik a helyzet? Senki nem tudja, minden nap leülnek tárgyalni a szakszervezettel, de elég jó pozícióik vannak, hamarosan választások lesznek, a kamionosok teljesen összetartanak a helyzetben, gyakorlatilag amíg nem tudnak egy jó megoldást ajánlani nekik, ők folytathatják minden komolyabb probléma nélkül a sztrájkot. Bár több útblokádot -mert hogy azt is emeltek ám a kamionosok, nehogy 1-2 renitens kamionos bármit is kitudjon szállítani a kikötőkből, üzemanyagtelephelyekről- már elkezdtek felszámolni, de ezt is egy 4 napos bírósági vita előzte meg mire engedélyezték.
Várunk, felhalmozunk egy kis szárazélelmiszert, maximum sütünk otthon kenyeret és több filmet nézünk otthon, senki nem bosszankodik a helyzeten, kivárunk, de nem a végtelenségig.
Kövess Facebookon is (ITT), hogy mindig időben értesülj az új posztok érkezéséről!